In Amsterdam – en vele andere steden in Nederland – hebben zoekers op de huizenmarkt het lastig. Oud-wethouder in de hoofdstad Carolien Gehrels komt daarom nu met een plan: bouwen boven de bestaande spoorlijnen.

Tussen de stations Muiderpoort en Duivendrecht ligt een lange strook die zelfs op het smalste punt nog 40 meter breed is, zo vertelt Gehrels aan het Financieele Dagblad. Gehrels was tussen 2006 en 2014 wethouder voor Cultuur en later ook Economische Zaken in Amsterdam. Sinds 2014 werkt ze voor advies- en ingenieursbureau Arcadi. Daar overziet ze de grote steden onder de klanten.

Gehrels stelt dat de strook boven het spoor kan voorzien in snelle bouw waar het ook het hardst nodig is. “Het is een triple-A locatie. En op basis van wat ik in grote steden als Parijs heb gezien, wist ik direct: je moet hier boven het spoor bouwen. Vanuit mobiliteitsoogpunt is het ontzettend praktisch. De woningen liggen bij stations. Een betere ontsluiting is er niet.”

Deze techniek heet overkluizen en is vele malen goedkoper dan een tunnel graven voor dezelfde spoorlijn. Door strenge bouweisen te stellen, staan de appartement niet te trillen op hun grondvesten als er een goederentrein langskomt om 3 uur ’s nachts.

Voorbeelden zijn er genoeg. In Parijs ligt het Gare d’Austerlitz onder een gebouw en New York bouwt een hele wijk bovenop een rangeerterrein nabij het Penn Station in Manhattan. Ook in Nederland rijdt er een tram in Den Haag door een paar ministeries en groeit het dak van de nieuwe spoortunnel in Delft uit tot een nieuw woongebied.

Wat betreft Amsterdam zal het nog wel even duren voordat het zover is. Gehrels' idee is vooral het startpunt van een verkenning van de opties. Ramingen over het aantal woningen of een onderzoek naar de meest geschikte locaties, zijn er nog niet.

Niettemin is nú het moment om ermee te beginnen, betoogt Gehrels. De duurzaamheid van Amsterdam staat ook onder druk door de woningnood, zo blijkt uit de Sustainable Cities Index die Arcadis dinsdag presenteert. Amsterdam zakt een plaats naar nummer 12.

Alle steden in de lijst zijn beoordeeld op sociale zaken, milieu en economie (people, planet en profit). Amsterdam verliest één plaats juist omdat de betaalbaarheid van woonruimte gekelderd is.